België in

19 september 2022 - Namen, België

Na een goed en smakelijk ontbijt, met extra brood om mee te nemen, om kwart voor negen, in de stromende regen op de fiets gestapt. We gaan vandaag op weg naar Geel in België. Wel met een omweg over Den Bosch, om daar in de grote kerk een stempel te halen. Na ruim drie kwartier was ik bij de kerk, open vanaf negen uur op zondag. Terwijl ik mijn regenbroek even uittrek, vraagt een passant of ik misschien weet hoe laat de mis is. Dat weet ik dus niet, maar hij loopt achter mij aan de kerk in, ik sla in de kerk direct rechts af naar informatie gedeelte. Niet of nog niet open, dan maar verder. Regenkleding weer aan, op de fiets stappen en ik ga weer verder. Het valt mij op dat routes voor de fietser vaak de steden en dorpen raakt en er maar weinig keren door de centrum gereden wordt. Wat de kans voor het scoren van een stempel verkleint. Het regent bijna continu en dan maak je geen foto’s nog ga je lekker op een bankje zitten. Door Oisterwijk en wat kleine dorpjes uiteindelijk in België aangekomen. Waar het weer niet veel beter was. In één van de laatste dorpjes, in een klein café, even opgewarmd met koffie en een broodje. Ook België is niets aan in de regen en omdat ik nogal flink opgeschoten was, wat afstand betrof, de B&B gemeld dat ik er omstreeks half vier zou zijn. Oei bericht terug, zij zouden niet voor vijf uur thuis zijn, dus misschien kon ik nog ergens koffie drinken en opwarmen. Goede raad nooit in de wind slaan dacht ik en stopte bij het eerste de beste café. Een echt volks café. Heerlijk hier een paar kopjes koffie gedronken en uiteindelijk, ik moest zo lang nog wegblijven, ėėn biertje. Terwijl de sluisdeuren boven volledig openstond, toch maar weer op de fiets gestapt. Net na mij kwam ook de gastvrouw thuis. Uw bent hier toch al eerder geweest, ja met Hans, oh ja toen ik het kleine huisje. Voor nu heb ik een kamer, zal eerst even de kachel opstoken. Dat laatste was goed, want ik had het wel koud gekregen. Bij Nicole wordt je in de watten gelegd. Later op de avond kreeg ik nog een warme maaltijd, wat wil een mens nog meer.
Na mijn eerste verslag aan de cloud te hebben toevertrouwd ben ik heerlijk gaan slapen.
Fietsen doet mij goed, ik werd om half zeven pas wakker. Na de oefeningen maar eens naar mijn fiets en regenkleding gelopen die deze nacht overdekt doorgebracht hadden, ze zijn redelijk droog. Alleen mijn fiets wat ziet hij eruit. De modder van de Hollandse en Belgische wegen zit overal. Doen we nu maar even niets aan en gaan ons bezig houden met opruimen en weer organiseren voor ik ga ontbijten. Omdat Nicole moest werken heeft zij ontbijt in de koelkast gezet, dacht ik, maar nee het stond gewoon op de aanrecht klaar. Zij heeft haar thuiswerkdag naar vandaag verschoven. Dus komt ze met koffie nog even bijpraten. En terwijl ik het idee had om een uur of half negen te vertrekken, lukte dit dus niet.  We moesten het nog even over haar wilde katjes hebben, haar opleiding en de kosten van energie. Uiteindelijk afscheid mogen nemen van deze verbazingwekkende vrouw.
Er schijnt een waterig zonnetje, maar is verder prachtig weer om te fietsen. De dagen hiervoor was het fietsen een manier om een klein beetje warm te blijven, vandaag ben ik van plan om ieder uur een kleine pauze in te lassen, anders heb ik niets gezien als ik in Rome aankom. Het is maandag en vele bakkerijen zijn gesloten. Ook de cafeetjes zijn in de ochtend dicht, dus geen koffie met iets lekkers. Omdat mijn telefoon als routeplanner wordt gebruikt, heb ik een klein fototoestellen bij mij. Hier maak ik soms zelf al fietsend  wat opnames mee. Zo om mij heen kijkend naar het toch wel prachtige Belgische landschap, begint het naar vakantie te ruiken. Door het ontbreken van goede foerageren punten, maak ik vandaag gebruik van mijn vaste voorraad. Dit betekend wel dat ik morgen bij de Carefour langs moet. Omstreeks drie uur ben ik bij de B&B, wat B&B, ik zit op de vierde etage van een appartementen complex. En ook nog alleen. Schitterend. Stefan de eigenaar zegt dat zij begonnen zijn met hun B &B tijdens de corona. Maar dat zij momenteel buiten de stad vertoeven. En dat ik de enige gast ben. Hij moet om vijf uur weer weg dus bekijk het maar, in de goede zin des woords. Nadat ik mij opgeknapt heb loop ik de stad in, het is vandaag stadsgewest.  Elke kroeg heeft de bar buiten en je kunt overal hapjes eten, tenminste als je uit Namen of de directe omgeving komt. Ik worstel mij door de menigte om in de grote kerk een stempel te halen, jammer dicht. Dan maar bij bureau de Tourist, dus naar station, waar het alsnog lukte. Gelukkig was er daar een bar/restaurant die niet aan de festiviteiten deelnam en waar ik kon eten. Toen weer door de menigte naar het appartement. Waar ik in alle stilte over de Maas heb uitgekeken en wat administratieve zaken gedaan.
Morgen naar Rocroi Frankrijk

1. Robin:
    19 september 2022
    Goed bezig, nog 1 dag en je bent terug bij af, of beter gezegd, toe aan de nieuwe stukken van je reis. Veel plezier
  2. Onno:
    19 september 2022
    Leuk Theo, je gaat als de brandweer, morgen al in Frankrijk.
  3. Maurice:
    19 september 2022
    Jammer dat het zoveel regent, maar wel lekker dat je het stuk dat je al gelopen had zo lekker snel herhaalt. Ga zo door!
  4. Nicole:
    19 september 2022
    Prachtig verslag om te lezen en je te volgen Theo. Kan ik zo van genieten. Ben mee onderweg met jou. Vandaag toch wat beter weer gehad. Ik heb je deze morgen een beetje zon meegegeven. Je schrijft een ‘verbazingwekkende’
    vrouw? Op wat punt eigenlijk want nu ben ik toch benieuwd 😀
    Tof dat ik weer terug zag. Zijn de goei die terug komen zeggen we hier in de Kempen. En dat klopt wel. Geniet nog van je mooie trip en hou je goed. Met vele Grtjes, nicole
  5. Mitch:
    20 september 2022
    Je hebt er goed de vaart in. Bijna al bij het punt waar het nieuwe gedeelte voor je begint. Hoop dat het regenseizoen voor jou nog even weg blijft. Geniet van je trip.
    Groetjes Mitch