Door Champagne.

25 september 2022 - Langres, Frankrijk

Donderdag  22 september 2022
Ik had mij voorgenomen om uit te slapen en om half negen te gaan ontbijten. Dus om kwart over zeven al met het verslag bezig. Na een zeer uitgebreid ontbijt, weer verder met mijn voor genomen zaken. Geel hesje kopen zodat ze me wat beter zien op de weg. Dit ging redelijk snel. Un cilet jaune par ou velo, leverde mij direct het gevraagde op. Toen naar de parmacie voor befor en after sun. De man achter de toonbank twijfelde eerst over de inhoud van mijn hoofd, maar toen hij er naar keek ging hem een lichtje op en kwam hij met twee tubes aanzetten. Daar had ik een extra karretje voor achter mijn fiets voor nodig, hij ging achter kijken voor kleiner en kwam daar ook mee terug. Gelukkig, dan eerst een koffie en dan weer aan verslag, planning en slaapplaatsen. In de middag nog even naar de kathedraal voor het boekje met slaap adressen voor onderweg, uitverkocht, maar ik mocht wel foto’s maken uit het inkijk exemplaar. Dat gedaan. Tegen half zes klaar met alles, dan nu een biertje……., telefoon gaat, geboekte hotel in Bar sur Aube, heeft toch geen plaats. Oké. Om zes uur een soort trekkershut, maar dan met douche en toilet geregeld op camping bij Bar sur Aube. Tijd voor ontspanning. Na een paar biertjes, heerlijk suzi gegeten in een vlakbij gelegen restaurant. S’avonds nog voetbal gekeken in de pub. Die Fransozen zijn nog fanatieker dan ik dacht, maar ook heel kritisch over hun eigen team. Op een gegeven moment werd ik in een discussie getrokken, ik zeg maar wel rustig praten anders kan ik het niet volgen. Schakelen ze allemaal over op Engels, wat kun je anders verwachten een Ierse pub. Of ik al champagne gedronken had in Reims, nee. Nou dat kan echt en hup daar staat een rondje champagne en moet er geproost worden op de overwinning. En nee ik mocht de champagne niet betalen, zelfs mijn eigen glas niet. Niet veel later, kwamen er jonge dames binnen  en hadden de Franse heren plotseling andere zaken aan hun hoofd. Ik ben terug gegaan naar hotel.

Vrijdag 23 september 2022
Ontbijt vandaag een uurtje eerder dan gisteren, neem gerust wat mee voor onderweg, werd er nog gezegd. Dat was niet tegen dovemans  oren gezegd. Toen de fiets uit de linnenkast halen en dwars de ontbijt zaal naar buiten gebracht. Ze hadden de fiets niet schoon gemaakt, dat viel een klein beetje tegen. Tassen er op, restant betalen en op weg naar Vitry le Francois. Een rit van 89 kilometer. Nu eerst Reims maar uit en de route opzoeken, dat viel niet mee. Ik zag even niet, hoe ik snelweg en water kon oversteken om op de route te komen. Eerst maar eens een brug zoeken, gevonden, oké naar overkant, oei weer een snelweg. Na een half uur zoeken en proberen, langs een trap op de route gekomen en Reims langs het kanaal verlaten. Daar hebben ze er veel van in Frankrijk, kanalen met fietspaden er naast. Alleen als je er af moet, weet je zeker we moeten omhoog, laterkom je dan weer bij een kanaal, op een gegeven moment staat er aangegeven dat je moet opletten voor voetgangers. En zo waar daar waren ze. Allemaal joggers van jong tot oud. Mijn afschrikwekkende uiterlijk deed velen uitwijken voor ik mijn bel hoefde te gebruiken. Op een geven moment zie ik twee vrouwen twijfelen, eerst naar links uitwijken, toen naar recht, nee toch niet, allebei aan een kant. Ik zat met studie te kijken en miste bijna de twee vissers die ik rechts van mij had. De dames vlug  naar links en ik net om de vissers heen. Ze riepen wel allemaal Bonjours of zo iets. Eindelijk geluk een bakker was open en had eclairs, kreeg er zelfs koffie bij. Toen de route Ciclofrancigena gevolgd, waar je omhoog en omlaag langs velden vol druiven rijd. Waar allemaal machines op hele hoge wielen rondrijden. In Vitry le Francois slaap ik in een cité, in de roze kamer.

Zaterdag 24 september 2022
Vandaag op weg naar de camping in Bar sur Aube, 89 kilometer.  Ik start met de verkeerde kant op te fietsen, heeft dit dorp twee stadspoorten. Maar zo groot was het ook weer niet. En toen begon het te miezeren, voorspellingen waren hele dag droog. En toen het miezeren in de geboorteplaats van Bonaparte, overging in gewone regen is ook Frankrijk net zo troosteloos als ieder ander land. Het is frappant maar ik heb ongeveer 40 kilometer niemand gezien. Geen auto, geen voetganger laat staan een fietser. Jeetje wat heeft Frankrijk nog een ruimte. Als ik te Vroeg op de plaats van bestemming aankom. Is alle verkeer door het centrum afgesloten. Ik moet omtijden en kom langs de Mac, a gratis internet en even opwarmen.  Zo gedacht zo gedaan. Op de slaapplaats aangekomen is het een soort grote wijn ton op zijn kant, waar binnen alles net te klein is. We hebben onderdak dus alla,

Zondag 25 september 2022
Na een zeer koude nacht wordt ik op tijd wakker. Ik snap niet dat de kachel het kleine huisje niet warm krijgt. Maar als ik goed kijk zie ik dat je wel op heel veel plaatsen recht naar buiten kan kijken. Het ontbijt wordt thuis bezorgt en zag er zo goed uit dat ik het halve stokbrood direct gepromoveerd heb tot lunch. Zo en op weg naar Langres 78 kilometer. Geen kanalen meer, maar door, ja waar fiets ik, buiten de stad geen 50 meter zicht door de mist of dauw. Even controleren of voor en achterlicht het doen, te samen met het gele hesje moet ik toch te zien zijn. Wat jammer dat je dan tot 10:15 uur helemaal niets tegen komt. Leeft Frankrijk niet op zondag. Als ik de omgeving bekijk denk ik niet, of het lag aan de mist . Wanneer ik een pauze heb komen er plotseling twee wandelaars aan met rugzak. Het zijn Helmut en Marian, Zwitsers die al sinds 2014 in hun vakantie delen van de weg Canteburry naar Rome lopen. Als zij volgend jaar in Lausanne eindigen hebben ze hem helemaal gehad. Ze klagen alleen over het ontbreken van slaapplaatsen in dit gedeelte van Frankrijk. Ik dacht noch even wie niet. Langres ligt op een heuvel en zo waar de tweede keer dat ik van de fiets af moet omdat het te stijl is.  Hotel is goed, maar er komen alleen Nederlands sprekende gasten. Er waren 14 personen in de bar, 2 Belgen uit  Antwerpen 2 mensen uit Muiden, 2 mensen uit Vlaardingen  1 uit Spaardam, 3 die Nederlands praten, maar zich niet met de rest bemoeiden, 2 nederlanders die in de buurt woonden en de franse barman. Zoveel ben ik er op de reis nog niet tegen gekomen.

Groet
Theo

1. Maurice:
    25 september 2022
    Volgens mij zit je al redelijk in het ritme. Een geoliede machine zo gezegd. Net als de fiets. Leuk dat je zoveel mensen tegenkomt. Ga zo door!
  2. Hella:
    26 september 2022
    Leuk om jouw verslag weer te lezen. Zo fiets ik gewoon met je mee,🤪
    Groetjes van Mitch&Hella
  3. Nelleke:
    Hoi Theo,
    Het is weer genieten van je verslagen. Wat maak je weer veel mee! Zie nu al weer uit naar je volgende vetslag. Heel veel plezier en veilige kilometers.
    Cees en Nelleke
  4. Loes:
    Gaat goed schat ! Ik ben trots op je 😘
  5. Cor:
    26 september 2022
    Zo te lezen heb je de fiets ontdekt.
    En je gaat goed volgens mij ik lees niks over je been of wil je ons niet ongerust maken.
    Nog veel plezier.
  6. Theo Hoenderdos:
    26 september 2022
    Ik wil zo wie zo niemand ongerust maken. Maar ik mag niet mopperen. Al vraag ik mij wel af, als ze die bergen nu in die dalen geschoven hadden, was het allemaal toch veel vlakker geweest. Maar dit geheel terzijde.
  7. Hans:
    27 september 2022
    Hi Theo, je gaat als een speer. Nog even en Frankrijk ligt ook achter je. Dan Zwitserland en dan zitten we beiden in Italië. Succes!